Tuesday, March 20, 2012

Technieken voor het lesgeven

Nog een weekje en dan is het Spring Break :). Wat fijn om betaald te worden voor vakantie. En fijn om een week te hebben om alles voor te bereiden voor de laatste twee maanden. Vorig weekend hadden we op school een verplichte workshop. Het hele geval heet 'High Trust' en is een techniek van lesgeven gebaseerd op een wederzijds vertrouwen van leerkracht en leerlingen. Enkele technieken zijn: "Alles in het positieve zetten" bijvoorbeeld ipv "Stop met praten" wordt het dan "Nu mag je hier kijken en luisteren". De student moet dat laatste dan herhalen wanneer je vraagt "Wat is je job op dit moment" (daar kijken en luisteren). Dan antwoord je iets zoals: "Geweldig! (zonder sarcastisch over te komen)"en wanneer ze dit herhalen nemen ze er 'een morele verantwoordelijkheid over en doen ze het (normaal gezien) geen twee keer. Het is ook aangeraden om altijd erg blij te zijn wanneer we de leerlingen zien en iets over hen persoonlijk te weten te komen. Natuurlijk probeer ik dit en de vragen die ik tot nu toe gekregen heb zijn: 'Hoeveel koffie heb je deze morgen gedronken?', 'Wat heb je gegeten vandaag?', 'Ben je verloofd?' Maar, hoe zotter, hoe beter. Dus het lijkt te werken. Ook moeten we onze handen en armen (liefst in een hoek met de wijsvinger, duim en middelvinger uitgestoken) gebruiken (wat voor mij geen probleem is) en deze gebaren langer dan normaal aanhouden. Het lijkt te werken. Volgens deze manier van lesgeven moet de student altijd kans tot succes hebben. We mogen hen dus niets aanbieden dat ze niet weten of te moeilijk is en hun klaarstomen voor wat er aankomt. Het hen dus eerst vertellen en dan vragen dat ze het nazeggen... En er zijn nog honderden andere technieken en manieren: http://www.hightrust.net/
Neem eens een kijkje op de website :). Het was me het weekend wel. Nico zit weer ergens anders (dat lijkt elke keer wel zo wanneer ik een blog schrijf) maar is morgen al weer terug :).

De rest van mijn geheugen laat me in de steek...

No comments:

Post a Comment